Life goes on...

Blev sittande varje ledig stund av dagen igår och nördade framför datorn. Ibland, när det inte går som jag vill, så kan timmarna bara flyga iväg. Jag är inte den som ger upp i första taget. Har jag bestämt mig för att göra något, så gör jag oftast det. Håller på och pular på en ny blogg... men hojtar inte om den förrän jag fått någon ordning på torpet. Nyfiken? Haha...

Melwin börjar så smått att lära sig att själv åla (kan inte tekniken för att krypa) sig ur sin lekpöl. Hittar honom ofta liggande i konstiga ställningar utanför eller halvt utanför pölen. Kanske kommer även han att lära sig krypa så småningom. Även om han vägrat ligga på mage.



Fick ju förfrågan från K om vad Mefisen gillar för mat. Svaret på den frågan blir enkelt - ALLT.=) Det gör det svårt att ge något favoritrecept. Brukar sällan kunna hålla mig till recept när jag lagar mat. Det blir alltid lite experimenterande i köket. Händer då och då att jag och A får slänga maten och hitta på något annat att äta när jag provar nytt. Men den som inte provar, kommer aldrig framåt. :-)



I början var det potatis och någon annan grönsak som jag mixade och gav. När M. var nästan 6 månader började jag introducera kött och fisk. Nu äter han som sagt det mesta...Men ska försöka ge några favvisar (recepten är som sagt på en höft):

Pasta med köttfärsås

Köttfärs av något slag (lammfärs var en höjdare tyckte fisen)
Morot
Palsternacka
Krossade tomater
Lite vatten
Oregano, peppar
Margarin
Minipasta eller krossade makaroner 

Dela grönsakerna i mindre bitar (ju mindre desto kortare koktid). Koka allt utom pastan i samma gryta (koka pastan för sig) tills det är mjukt. Mixa med stavmixer. Rör ner en klick margarin. Blanda köttfärssåsen med pasta.

Kyckling och grönsaker

Kyckling (Ta det billigaste. Exempelvis kycklinglår)
Morot
Broccoli
Palsternacka
Potatis
Liten bit gul lök
Lagerblad, Vitpepparkorn, Timjan
Margarin

Koka kycklingen i vatten tillsammans med kryddorna tills köttet lossnar från benet. Skär grönsakerna i mindre bitar och koka i egen kastrull. Pilla loss kycklingköttet och mixa tillsammans med de kokta grönsakerna och en klick margarin. Späd eventuellt med buljongen från kycklingkoket.

Tips! Nu när Fisen är äldre tar jag undan hälften och mosar grovt med gaffel så att det inte bara är slät puré.

Torsk med mos och dillsås

Torsk
Potatis
Jordärtskockor
Ärtor
Mjölk
Margarin
Mjöl
Dill, Lagerblad, Vitpeppar

Dela potatis och jordärtskockorna i mindre bitar. Lägg tillsammans med torsk och ärtor i en kastrull. Täck precis med vatten och koka tills grönsakerna är mjuka. Smält margarin i en kastrull. Häll på lite vetemjöl och späd sen med mjölk till lagom såsig konsistens. Krydda såsen med dill och vitpeppar. Mixa grönsakerna och torsken (Ta undan och mosa en del med gaffel när barnet börjar äta mat med mer konsistens. Blanda ner såsen i moset. 

Fruktpuré efter maten

Jordgubbar
Hallon
Äpple
Banan
Potatismjöl

Dela äpplet i mindre bitar. Koka eller micra bären (frysta funkar jättebra) och äpplet tills äpplet är lite mjukt. Mixa bär och äpple med banan. Mixa ner lite potatismjöl för att reda krämen.

TIPS! Funkar förstås med vilken frukt som helst. Bara mixa och blanda. Lite turkisk youghurt i är också toppen om man vill ha lite mer matigt mellanmål.  


Hoppas att det kan vara till hjälp. Mitt tips är egentligen att bara ta det som man själv skulle kunna äta tillsammans och sen prova sig fram. Det är tokmycket billigare att göra egen mat, så man tjänar ändå på det i längden även om man skulle behöva slänga någon portion. När man vet vad som går hem är det också enkelt att göra storkok och frysa in. Jag har samlat på mig barnmatsburkar som jag fryser in maten i. Funkar ju att frysa i plastbunkar eller plastpåsar också. Men jag tycker att det är ganska smidigt med barnmatsburkarna. De är bra som mått för att veta portionsstorlekar på ett ungefär och sen är det smidigt att ta med sig om man ska någonstans.

 Haha... Ser ut som om han sett ett spöke. Men är bara mamma som tränar hemma. Men visst ser ni de små vita tandebissarna nu? <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback