Dammigt

Att vara föräldraledig är ett sämre betalt jobb än läraryrket... och det mina vänner, det säger endel..Haha. Skämt åsido. Jag är bra på att hålla koll på mina pengar och har alltid haft ett sparkonto som backup. Alltid lyckats ha lite kvar av lönen på kontot när den nya lönen sätts in.

Som husägare och föräldraledig, är det inte riktigt samma sak längre. Jag har aldrig varit så fattig. Inte ens som student (jobbade extra och bodde billigt). Tack och lov är vi två stycken! Jag är absolut inte avundsjuk på er som är ensamstående föräldrar. Att behöva vrida och vända på de fjuttiga kronorna man har kvar redan efter en vecka på den nya månaden, det är en prövning. Men nyttigt samtidigt. Jag tvingas tänka till om jag verkligen, verkligen behöver det där jag tänkt impulsköpa och jag tvingas vara ännu mer noga när jag veckohandlar. Räknade ut redan några dagar in i månaden att jag skulle ha 30 kr/dag att leva på fram tills jag fick nya pengar också pratar banken om att det är viktigt att starta ett sparkonto till Melwisen. Vem sjutton har råd att spara pengar när de är föräldralediga?

Nu har jag varit så sparsam jag kunnat och då har jag 36kr/dag fram till 25e. Ska jag spara de 6 kronorna kanske? Haha...

Ja, ja... som sagt. Det är nyttigt att vara sparsam och eftersom jag har min sugardaddy, så klarar vi oss bra.

Igår lagade jag några olika puréer till M. och frös in. Han är dock inte allt för matglad just nu. Hostig och med ögoninflammation, vill han allra helst bara ha ersättning. Men banan går alltid ner!

 
Från höger; Pasta med broccoli, morot potatis och broccoli, potatis majs och ärtor.

Dock alltid glad när han får sitta vid bordet och äta sin mat. Det är liksom en av höjdpunkterna på dagen. Han får nu alltid endera puré eller gröt och frukt till efterrätt varje dag vid lunch. Ska snart byta ut ett mål till om dagen till fast föda.  Tror att det blir gröt på morgonen och sen puré vid lunch och resten ersättning. Mammas pojke blir stor... Uj, uj... snart 6 månader.



Igår badade jag Melwis och smörjde in honom innan han fick kvällsflaskan och somnade. Han blir allt stadigare och kan nu stå enbart med stöd av att man håller honom i armarna. Dock lite halkigt i badkaret, så strax efter att kortet är taget åkte han rutschkana och jag fick fånga upp honom i armarna så att han inte skulle slå ihjäl sig. Olyckor händer sjukt lätt om man inte är med hela tiden. Tur att man har hyffsat snabba reflexer.



Nus ka jag slänga i en tvätt och röja undan på diskbänken. Skönt att kunna hänga tvätten ute. Äntligen är det vår! Nu väntar jag bara på att slippa sätta overall på Fisen och att kunna sitta ute på altanen och dricka kaffe och grilla.

I eftermiddag blir det fikadate med mammagruppen och ikväll tänker jag ta en tur till gymmet. Får ta det lugnt, men känner mig såpass frisk att jag kan tillåta mig att smygstarta träningen igen. Dags att komma back on track!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback