Dag 1 – Mål på kort sikt för denna månad och varför

Att ha mål och delmål i vardagen och livet tror jag är otroligt viktigt. Det är betydelsefullt för att man, i det normalt så stressiga livet, ska kunna hålla kursen och blicka framåt. Det är klart att man kan ha mål som sträcker sig lång tid framåt, men det är i.a. f. för mig... svårt att hålla banan om målsnöret hänger för långt bort.

Om man gång på gång sätter för stora mål och misslyckas, så blir man besviken på sig själv. Ett klassiskt exempel är nyårslöftet. Jag avlägger aldrig nyårslöften längre, av den enkla anledningen att jag aldrig lyckas hålla löftet i ett helt år. Läste någonstans att det bara är ca 10% av alla människor som avlägger nyårslöften som lyckas hålla dem. Tycker därför att vi lovar varandra att vara schyssta mot oss själva och sätta realistiska mål och framförallt ge oss själva uppmuntran och belöning när vi nått målet eller delmålet.

Ett annat bra tips som jag anammat är att faktiskt sätta målen på pränt. Att lyfta upp dem i ljuset och berätta om dem. Kanske inte passar alla, men för mig blir det en extra sporre. Jag vet att andra vet att jag bestämt mig för något och vill inte behöva erkänna att jag inte lyckats.

Synliggöra målen är att möjliggöra dem.

Den här månaden har jag som ni vet gett mig själv löfte om att bli kvitt mitt hopplösa sockerberoende genom att låta bli att stoppa i mig fikabröd, glass, godis och annat onödigt. Det handlar inte om att jag ska lägga om min kost och ge mig in i någon diet utan socker a’la GI eller nåt. Socker i maten är inte mitt problem. Det är det jag stoppar i mig mellan måltiderna som är problemet. Det är det jag ska sluta med!

En dag i taget ska jag fokusera på… och om jag lyckas låta bli att stoppa i mig namnam under 30 dagar, så ska jag unna mig att köpa något jag vill ha men kanske inte tagit mig råd till.

Har du något mål för november månad?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback